Felmerült már benned a kérdés, hogy miért kell weblap a vállalkozásodnak, ha Facebookon is megtalálnak az ügyfeleid? Ez egy fontos kérdés, amit nagyon gyakran kérdeznek tőlem. “Weblap vagy Facebook” melyik jobb?
Miért készítenél weblapot, amikor az több költséggel jár (domain, hosting, weblapkészítés, keresőoptimalizálás) és Facebookon ingyen is lehet egy oldalad?
Weblap vagy Facebook: a Facebook előnyei vállalkozásod számára
Egy Facebook oldal nem csak ingyenes, de felhasználók tömegeit hozza, akik kapcsolatokat szeretnének építeni. Ha megfelelően használod, egy Facebook oldalon gyorsabban szerezhetsz követőket, mint bárhol máshol.
További előnyök, melyeket egy Facebook oldal nyújt vállalkozások számára:
Szinte semmi technika szarkételem nem kell hozzá
A Facebookot könnyű használni, semmilyen szakértelem nem szükséges hozzá. Ha vállalkozásod számára készítesz egy Facebook profilt, egy egyértelmű kérdőívet kell kitöltened, ami rákérdez a vállalkozás minden fontos adatára. Jól felépített, könnyen kezelhető rendszer.
Nem tudsz HTML kódot írni? Semmi gond. Csak írd be a megfelelő információt a szövegdobozokba, tölts fel néhány képet és kész is vagy.
Keresőoptimalizált
Mivel nagyon sok Facebook oldal van, ezek sok látogatóval és jelentős megosztott tartalommal rendelkeznek, ezért ezek a lapok helyből keresőoptimalizáltak. A Facebook oldalad viszonylag elöl lesz a Google kereső találatai között is ha valaki rákeres a vállalkozásodra.
Itt egy példa, mi történik, ha rákeresünk egy cégre. Az Allee Bevásárlóközpont weblapja után rögtön a második találat a cég Facebook oldala. Bőven az eléső oldalon hozza a Google a releváns facebook oldalt.
Marketing eszközök a közösségi médiában
A legtöbb közösségi média platformon (Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest YouTube) van lehetőség számos marketing eszköz használatára. Levelezőlistát alakíthatunk ki, el tudjuk adni a termékeinket, vagy akár adományokat is gyűjthetünk.
A legtöbb közösségi média platform lehetőséget nyújt erre, sőt, elemzéseket is a kapunk,, amivel követketjük és javíthatjuk tevékenységünk hatékonyságát. Elemzéseket kapunk arról, hogy kik látogatják profilunkat, mit tesznek az oldalunkon, mi érdekli őket, hány felhasználót érünk el, stb. Így könnyen és gyorsan megtudjuk, mi működik, és mi nem.
Amit tudnod kell, mielőtt weblapot készítesz a vállalkozásodnak
Egy weblap készítése és fenntartása egész másról szól, mint a fentiek. Akkor is egész más a kép, ha a költségeket tekintjük. Ha egy weblap igényesen van elkészítve, többe fog kerülni, mint létrehozni egy ingyenes Facebook oldalt. Pár dolog, amire szükséged lesz egy weblap létrehozásásához:
Domain név vásárlás, webhosting
Egy weblap fenntartásához folyamatosan fizetned kell a domain névért és hosting szolgáltatásért. A domain név a “cím” ahol a weblapod megtalálható lesz (pl.: vallakozasom.hu). A hosting a szerverfelület, ahol a weblapod adatai találhatóak, és ahol az interneten keresztül elérhetőek.
Weblapkészítés, szaktudás
Mivel a legtöbb vállalkozó nem webprogramozó is egyben, valószínűleg szükséged lesz egy weblapkészítőre, aki felépíti és karbantartja a weblapodat.
Még az “ingyenes” és “drag and drop” weblapkészítők használatához is szükség van némi technikai jártasságra, hogy a végeredménnyel elégedett lehess.
Keresőoptimalizálás
Ha azt akarod, hogy a weblapod előre kerüljön egy-egy keresőszóra, mint például a vállalkozásod neve, bizonyos alapvető keresőoptimalizálási technikákkal tisztában kell lenned. Ha semmit nem tudsz a keresőoptimalizálásról, érdemes megbíznod egy hozzáértőt ezzel a feladattal.
És ezek még csak az alap költségek, melyek felmerülnek ha az ember weblapot üzemeltet. Akkor miért is legyen weblapod, amikor használhatsz egy ingyenes Facebook oldalt is, hogy online elérhető legyen a vállalkozásod?
Miért kell weblap mégis?
A válasz… a weblapod 100%-ban az ellenőrzésed alatt van.
Weblap vagy Facebook: Miért kell a vállalkozásodnak weblap?
Legyen a tiéd: a vállalkozásod online jelenlétét 100%-ban ellenőrizned kell tudond
Mint tulajdonos mit tennél?
- Felállítanál egy pultot valaki másnak a boltjában (bérleti szerződés nélkül) VAGY
- Saját boltot nyitnál vagy bérelnél?
Az első változaban ki vagy téve a bolt tulajdonosának kénye-kedvének. Ha valamikor úgy dönt, hogy nem szeretné a pultodat látni a boltjában, akkor bezár a vállakozásod addig, amíg új helyet nem találsz neki. Ha egyszer úgy dönt, hogy nem nyit ki többet, nem tudod elérni a vevőidet, és ez meg fog látszani a bevételeden.
Ellenben, ha saját boltod van, vagy saját boltot bérelsz, sokkal inkább uralod a helyzetet. Más üzletvitelében bekövetkező változások így nem lesznek hatással arra, hogy a te vállalkozásod tud-e üzemelni, vagy arra, hogy mennyit kell fizetned azért, hogy a vállalkozásod üzemelhessen. Így van ez akkor, ha van egy weblapod, amit a te ellenőrzésed alatt van, ellenben azzal, ha az online jelenlétedet egy közösségi média felületre alapozod.
Ne legyél más markában
Ha az üzleted egy közösségi média platformra van alapozva, végső soron annak a platformnak a markában vagy. Bármikor megváltoztathatnak amit csak akarnak, és neked nincs beleszólásod, jóllehet közvetlenül érinti az üzletviteledet. Ha a platformot felvásárolják, megváltoztatják, vagy leállítják, elveszítheted a kapcsolatot a vevőiddel.
Jó példa, hogy sok vállalkozás érdekeit sértette, hogy a Facebook megváltozatta az algoritmusát, aminek következtében a vállalkozások profiljai nehezebben elérhetővé váltak. A vállalkozások panaszkodtak, de ennél többet nem tudtak tenni. Végül el kellett, hogy fogadják az új szabályokat, alaklmazkodniuk kellett, vagy mehettek.
Ez bármikor megtörténhet bármely közösségi média platformon. A Youtube elkezdhet pénzt szedni a videók tárolásáért, a Twitter dönthet úgy, hogy prémium tartalomszolgáltatóvá válik, ahol az üzenetekért fizetni kell. Mindkét esetben fizetned kell, vagy a továbbiakban nem tudsz kommunikálni a vevőiddel.
A közösségi média platformok felett nincs kontrollod.
A weblapod az online jelenléted központja – a közösségi média egy marketing eszköz
Ha van saját weblapod és ez az online jelenléted központja, akkor 100%-ban ura vagy a helyzetnek.
A bolt hasonlattal élve, van egy saját boltod, és emellett nyugodtan lehet egy pultod más boltjában is. Miért ne? Különösen, ha ingyen adják a helyet. Nem csak hogy uralod a helyzetet, de még más helyét is használhatod, hogy ismertté tedd a márkádat és eszközölj néhány eladást. Ha bezárnak, talán elvesztesz némi forgalmat, de az üzleted mehet tovább.
Így használd a közösségi médiát.
Használd a közösségi médiát arra, hogy forgalmat csatornázzon a weblapodra. Használd arra, hogy építsd az email és ügyféllistádat, hogy bármikor kommunikálhass velük. Úgy, és akkor, ahogy te szeretnél.
Végülis okosabb olyan dolgot építeni, ami a tiéd, mint olyan területen építkezni, ami nem a tiéd. Egy nap megváltoznak a szabályok és ennek jelentős hatása lehet az üzletedre ha nem vagy ura a helyzetnek. Ezért tanácsolom ügyfeleimnek, hogy ruházzanak be egy weblapra, ami az övék, és használják a közösségi médiát – és annak minden előnyét – hogy új vevőket érjenek el és növekedjen a vállalkozásuk.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.