5 Webdizájn trend, amire figyelned kell, hogy ne avuljon el a weboldalad.
A webdizájn trend újdonságaival, azaz Weboldal készítés trendjeivel feltétlen lépést kell tartani, ha nem akarsz lemaradni az online versenyben. Egy év alatt sok minden változik a vizuális preferenciákban, a témák népszerűségében és a legjobb megoldásokban.
Egy vonzó, trendi weboldal pár év alatt elveszítheti vonzerejét és réginek, maradinak tűnhet. Ezért fontos tudni, hogy melyik változások tartósak, és melyek múló divathullámok. Nyilván az a cél, hogy a weboldalad éveken át vonzó és korszerű legyen.
2019-ben a felhasználói élmény minősége lesz a kulcs. A weboldal gyors betöltése, a mobiltelefonos használhatóság, a figyelemfelkeltő letisztult dizájn és a megkapó videós hátterek tartósan fontosak lesznek.
Itt vannek tehát az 5 legfontosabb aktuális Webdizájn Trend:
Gyors weboldal
Mit gondolsz, mennyi időd van arra, hogy jó benyomást alakíts ki egy új potenciális ügyfélben? Ha online kapcsolatról van szó, akkor maximum három másodperced.
A látogatók jó szolgáltatást keresnek. Ha egy weboldal betöltéséhez több, mint három másodperc kell, azt általában nem tartják megfelelő kiszolgálásnak, és ott is hagyják.
Az interneten a kínálat bőséges. Ha valamelyik weboldal nem nyújt megfelelő szolgáltatást, semmibe sem kerül egy másikra átnavigálni.
Egy szép oldal mindig szép oldal lesz, de ha a dizájn nagy adattartalmú és lassan tölt be, nem sokan fogják látni.
Ráadásul 2018 júliusától a Google a találatok között is azokat az oldalakat részesíti előnyben, amelyek gyorsan betöltődnek. Tehát, ha lassan tölt be egy oldal, az érdeklődők meg sem fogják találni. Még addig sem fognak eljutni, hogy a lassú betöltődős miatt hagyják ott. Meg se fogják próbálni megnyitni.
Mindez azt jelenti, hogy a betöltési sebességet a dizájn kialakításának kezdetétől prioritásként kell kezelni. A képek méretezése és a videók tömörítése alapvető gyakorlattá kell hogy váljon. Egy véletlen az oldalban hagyott nagyobb méretű kép az egész weboldal számára komoly károkat okozhat. Természetesen a továbbiakban is lesznek nagy méretű képek és jó minőségű videók az interneten, de 2019-ben úgy kell őket méretezni és beágyazni, hogy a gyors betöltődés garantált legyen.
Letisztult dizájn
A letisztult dizájnok ideje 2017-ben kezdődött el. Ekkor a mobiltelefonos internethasználat már elég jelentős volt ahhoz, hogy megkerülhetetlenné váljon. A mobiltelefonos web használatot megkönnyíti a könnyen átlátható, letisztult dizájn. Így 2017 óta ez a trend folytatódott, és jelentősége egyre csak nő. Ma már a mobilbarát dizájn nem csupán egy lehetőség, hanem az egyetlen járható út.
A letisztult, minimalista dizájnnak három fő erőssége van:
- könnyen átlátható, ami kritikus a mobiltelefonos internet használat esetén
- gyorsan is töltődik be, ami szintén kritikus a mobilos internethasználat esetén
- előnyös keresőoptimalizálás szempontjából
A letisztult dizájn gyors betöltődést tesz lehetővé, ami a keresőmotorok által is preferált.
A letisztult dizájn nem jelenti azt, hogy minden üressé és leegyszerűsítetté válik. A lényeg a minimalizmus és a használhatóság. Olyan dizájn szemlélet, ami a weboldalt mentesíti a felesleges sallangoktól, kiemelve a valóban fontos részeket. A letisztult dizájnt a világos , egyértelmű színek használata, az egyértelmű kontúrok és szellős szerkezet jellemzik. Felüdítő változás a régi lassan betöltődő, nagy felbontású képek használatán alapuló dizájnhoz képest.
A minimalizmus ellenére egy letisztult weboldal mégsem unalmas. Ellenkezőleg. A kevés néha több. A kontrasztos világos színek, az illusztrációhoz használt szellős, egyértelmű képek és a sans-serif karakterek használata összességében egy izgalmas és kiemelkedően felhasználóbarát dizájnná áll össze.
A letisztult dizájn esetén nem egy-egy nagy felbontású kép használatán múlik az oldal hatékonysága, ezért nincs szükség nagy adattartalmú egységek használatára. Ez három jelentős előnnyel is jár. Először is az ügyfelek felhasználói élménye kiváló lesz, bárhol és bármilyen eszközzel is keresik fel a weboldalt. Másodszor, az alacsony adatmennyiségnek köszönhetően az oldal gyorsan fog betöltődni, ami nagyon vonzóvá teszi a keresőmotorok (Google, Bing, Yahoo) szemében, így jobb helyre is fog kerülni. Harmadszor, a gyorsan betöltődő és átlátható weboldalon a látogatók hosszabb időt fognak tölteni, ami megnöveli annak az esélyét, hogy vevőkké, ügyfelekké válnak.
A mobil a lényeg
Fontos a sebesség, de a Google nem csak ezt a technikai szempontot veszi feigyelembe. Már 2015-ben is több volt a mobiltelefonról kezdeményezett netes keresés, mint az asztali számítógépről kezdeményezett. A Google ennek megfelelően lépett: azokat a weboldalakat sorolja előre, amelyek mobiltelefonon is tökéletesen működnek.
Mivel a mobilon nem tökéletesen működő oldalak így hátrányt szenvednek, nem csoda, hogy elterjedt az a megközelítés, ami első helyre helyezi a weboldal mobilos használhatóságát. A mobilt első helyre helyező dizájn alapjában változtatta meg a webdizájnt. Régebben asztali számítógépeken asztali számítógépekre készültek a weboldalak, amik így, vagy úgy (általában elég rosszul) telefonon is megtekinthetőek voltak. Később az igényesebbek hozzáadtak olyan elemeket, amivel a weboldal mobilon is jobban használhatóvá vált. A mobilos használhatóságot első helyre téve a dizájn ellenben úgy készül, hogy a mobilos használhatóság az egész alapja. A fő szempont a munka elejétől, hogy mobiltelefonon tökéletes legyen. Innen lép tovább a másodlagos fontosságú asztali verzióra.
A mobilt első helyre helyező dizájnt persze nem csak a Google kényszeríti ki. A böngésző személyeket első sorban az oldal nyújtotta vizuális élmény fogja meg. Gondolnunk kell arra, hogy a látogatók nagyobbik része telefonon fogja megnézni a weboldalt.
Egy oldalas dizájn
Ez a webizájn trend szépen illik az előzőkben elmondottakhoz. A sebesség és a minimalizmus újra és újra előkerül, amikor a 2019-es webdizájn trendekről beszélünk. Ebbe a tendenciába illik az egy oldalas dizájn, ami szintén meghatározó trend lett 2019-ben. Az egy oldalas dizájn neve szinte mindent elmond. Olyan weboldalakról van szó, melyek egyetlen oldalból állnak. A megszokott struktúra a több oldalból álló weboldal, legalább nyitóoldal, rólunk oldal, kapcsolat oldal felosztásban. Az egy oldalas dizájn esetében nincsen ilyen előre kialakított struktúra.
Ez keresőoptimalizálás szempontjából hátrányosnak is tűnhet, sőt, az is lehet. Ha több üzenetünk, több szolgáltatásunk is van, van előnye annak, ha ezeknek külön-külön oldalt hozunk létre, mert az egyes oldalakon az egyes szolgáltatásokra fókuszálva a tartalmat úgy alakíthatjuk ki, hogy a keresők jobban megértsék, miről szólnak az egyes oldalak.
De nézzük a dolog jó oldalát: mivel a struktúránk egyszerű, mint a bot, minden betöltendő dologból (menü, css, linkek stb.) jóval kevesebb van. Már ettől is jóval gyorsabb lesz egy ilyen oldal, ami a keresőoptimalizálás során előny. Ez jobb felhasználói élményt is jelent már csak a gyorsaság miatt is. A felhasználónak továbbá nem kell lapozgatnia. Egy jól felépített, átlátható egy oldalas weboldalt kényelmesebb használni, mint egy lapozgatósat.
A mobiltelefonon előretörése itt is katalizálja a tendenciát. Asztali számítógépnél még csak-csak klikkel az ember. De telefonon gyakran elég kényelmetlen eltalálni a linket egy érintéssel. Sokkal kényelmesebb, ha nem kell klikkelni.
Egy egy oldalas weboldal karbantartás szempontjából is könnyebben kezelhető. Egy blikkre átlátható az egész, a frissítést mindig ugyanazon az oldalon kell megtenni. Az archiválás is gyorsabb a weboldal kis adatmennyisége miatt.
Az egy oldalas weboldalaknak a konverziós rátájuk is magasabb (több üzletet hoznak). Míg egy többoldalas weboldalnál alapvetően az a folyamat, hogy egy keresőszóra specializált aloldalról el kell juttatni az érdeklődőt arra az oldalra, ahol vásárolni tud, vagy fel tudja venni a kapcsolatot a tulajdonossal. Egy egy oldalas weboldal esetén már amikor megérkezik, helyben van. Az oldal minden egyes része a konverziós pont felé tereli őt, amiből több megkeresés és több üzlet lesz.
Nagyobb adatmennyiségű oldalt természetesen nem lehet ezzel a módszerrel építeni. Nem várható, hogy ez a tendencia letarolja az interetet 2019-ben, de az igen, hogy más tendenciák mellett ez is jelen lesz, és nyomot fog hagyni a weboldalakon 2019-ben.
Videó háttér
A minimalizmus és a gyors betöltődés szerepének felértékelődése ellenére a videó hátterek hihetetlenül népszerűek 2019-ben is. Azt hinnné az ember, hogy amikor a sebesség olyan fontos, és a felhasználók élményét annyira befolyásolja, a nyilvánvalóan nagyobb adat igényű videók szerepe csökken. Érdekes módon a videók a konverziót növelő tényezőnek bizonyulnak. A videós weboldal az egyik legdinamikusabban erősödő webdizájn trend napjainkban.
A videó egyszerűen meggyőzőbb, mint a szöveg, vagy akár a képi információ.
Biztos felfigyeltél rá, milyen mértékben terjednek a videós tartalmak a közösségi média oldalakon, mint például a Facebook. A Facebook előnyben részesíti a videós tartalmakat, több megjelenést biztosítva nekik. Ezen túl a Facebook bevezette az automatikus lejátszást, ahogy a felhasználó átgörget felette.
Ha egy érdeklődő megnyitja a weboldalad és egy videó meg rajta, jó eséllyel marad még egy darabig, és belenéz a videóba. A videó egyszerűen megragadja az ember figyelmét. És minél tovább van egy érdeklődő az oldaladon, annál nagyobb az esélye, hogy üzlet lesz a látogatásból. Az oldaladon való tartózkodásnak van még egy előnye: keresőoptimalizálás terén előnyös, ha a felhasználók hosszabb időt töltenek az oldaladon. A videó erejét nem lehet túlbecsülni. Amit egy videó egy pár másodperc alatt adni tud, azt oldalakon át tartó szöveggel sem lehet átadni. A videót nézni, már ha jó, egyszerűen élmény. A videó értéke akkor a leginkább szembetűnő, ha összetettebb terméket kell bemutatni az alatt a rövid idő alatt, amíg sikerül az érdeklődő figyelmét lekötni.
Végül imidzs szempontból is van valami egy jó minőségű háttér videóban. A felhasználók úgy fogják érezni, hogy egy friss, korszerű oldalon vannak. Tehát márkaépítés szempontjából is pozitív hatású.
Cél a lehető legjobb felhasználói élmény
A fenti trendek végül mind oda futnak ki, hogy minél jobb felhasználói élményt tudjunk nyújtani a weboldal látogatóinak. Ezért fontos a gyorsaság, ezért kell, hogy letisztult legyen a weboldal, és ezt célozzák a videók is a háttérben.
Szerinted mi fontos még a felhasználói élmény javítása szempontjából?
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.