A keresőopimalizálás egyik kezdő lépése a weboldal technikai vizsgálata. Egy ilyen technikai SEO auditot te magad is el tudsz végezni, utána pedig nagyon sokszor már jobb eredményeket érhetsz el.
Olyan technikai hibákat kell keresned, amelyeket a Google nem szeret, és a rangsorolásnál negatívan érinthetik a honlapodat.
A következő beállításokat érdemes a weboldalkészítés elején elvégezni, a weboldal fejlesztőjével átbeszélni. De ha már van honlapod, akkor nézd át ezt az 5 technikai elemet, vagy küldd el a cikket a webfejlesztődnek.
Mindenekelőtt semmiképp ne felejtsd el beállítani a Google Search Console ingyenes eszközt! Ez a legjobb eszköz egy weboldal technikai elemzéséhez, és folyamatos monitorozásához.
XML Sitemap
Magyarul webhelytérképnek hívjuk, és alap eleme egy weboldalnak. Általában a WordPress oldalaknál kevesebbszer hiányzik, mint az egyedi fejlesztésű oldalaknál.
De van online ellenőrző eszköz arra, ahol meg tudod nézni, hogy a te honlapodnál ez be van-e állítva. Ha nincsen, akkor mindenképp jelezd a webfejlesztődnek.
Ha WordPress motorú weboldalad van, akkor a Yoast SEO plugin beállításával az XML Sitemap automatikusan létrejön.
Érdemes még a webhelytérképet a Google Search Console-ban is beküldeni, és akkor biztosan rendben lesz a weboldalad ezen a téren a Google szemében.
301-es átirányítás
Az egyik legfontosabb átirányítási típus, ha nem szeretnél organikus forgalmat veszíteni!
Ha átállsz SSL-re, domaint irányítasz át, megszűnt oldalt újra irányítanál, és még jó pár esetben a 301-es átirányítást kell választanod.
Ez egy végleges átirányítási forma, ami jelzi a Google felé, hogy az adott oldal megszűnt, és annak minden erejét a megadott oldalra irányítsa át.
Ez különösen fontos, amikor egy olyan oldalad van, amelyre más weboldalak is hivatkoznak, így ha nem irányítod át, vagy csak a URL nevén változtatsz, akkor az oldal organikus teljesítménye nagyon le fog csökkeni, hiába ugyanaz a tartalom! A Google ugyanis az URL-ek alapján nézi az oldalakat, így ha másik URL-en érhető el ugyanaz a tartalom, akkor rögtön a 301-es átirányítást kell alkalmazni.
A WordPress oldalaknál sok bővítmény létezik erre, a talán az egyik legismertebb és legtöbbször használt 301 redirect plugint itt találod.
Sokszor használják a 302-es átirányítást is, de ez nem teljesen ugyanaz, mint a 301-es. A Google többször kijelentette, hogy nem tesz különbséget, de sok esettanulmány és szakértő szerint mégsem ugyanazt az eredményt hozza.
A 302-es átirányítást abban az esetben használd, ha csak átmenetileg történik meg az átirányítás. Például: a Black Friday kapcsán az egyik oldal tartalma egy vagy több napra megváltozik, de utána visszaállítjátok (pl.: emag.hu és edigital.hu főoldalai is megváltoznak, 302-es átirányítást alkalmaznak egy napra).
Weboldal méret, gyorsaság
A Google a weboldal használhatóságát figyeli, azt, hogy a látogató számára mennyire felhasználóbarát. Na most egy lassan betöltődő weboldal negatív hatással lesz a besorolásra, hiszen növekszik az oldalt gyorsan elhagyók száma, és ezt a Google látja, így a rangsorolásban hátrébb sorolja az ilyen weboldalakat.
A weboldal gyorsaságára több mérőeszköz is van, de talán a legfontosabb szám az oldal mérete. 2 másodperc alatt töltődjön be az oldal, ami azt jelenti, hogy pár megánál (2-3 megabájt) ne legyen nagyobb az oldal mérete.
A Pingdoom Speed online eszköz megfelelő ezeknek a mérésre (a ‘Test from’ alatt a ‘Europe – Germany – Frankfurt’ opciót válaszd).
Sokszor láttam 10 megabájtnál nagyobb oldalakat, és szinte minden esetben a nagyméretű képek voltak a hibásak.
A képek méretezése a legtöbb esetben a megoldás, és így gyorsan orvosolható a probléma.
SSL megfelelő beállítása
A Google korábban bejelentette, hogy az SSL beállítást előnyben részesíti az oldalaknál, a Chrome böngészőben is egyre gyakrabban jeleníti meg vizuálisan is, ha egy weboldalon nincs beállítva az SSL – vagyis azt írja ki, hogy ‘Nem biztonságos’ az oldal.
Ez a felhasználókban bizalmatlanságot kelthet, így akár el is hagyhatják a weboldalt:
Hitelsített SSL kulcsot általában ingyen kapsz a tárhelyszolgáltatódtól a fődomainedhez. Ezt az admin felületen be tudod állítani, de van amikor külön kérned kell a szolgáltatótól.
Let’s Encrypt SSL kulcsot kell kérni, vagy ezt fogják ajánlani, ami ingyenes.
Természetesen ezután a megfelelő beállítást el kell végezni, erre érdemes a webfejlesztődet megkérni.
Sokszor találkoztam azzal, hogy nem végezték el megfelelően a weboldalon a beállításokat, akkor így jelenik meg a böngészőben az URL:
Itt egy i betű látható, de egy lakatnak kellene ott lennie, az jelentené azt, hogy rendben van az oldalon az SSL beállítás:
Ha i betű van, akkor a tartalomban található még http:// link. Általában ezek a képek linkjei szoktak lenni. WordPress esetén segítségedre lehet ez a plugin, ami az oldalon található http:// kezdetű linkeket átírja https://-re.
Továbbá arra is kell figyelni ezután, hogy a http://valamioldalad.hu legyen átirányítva (301-es átirányítással) a https://valamioldalad.hu-ra.
Duplikációk
A dupilkálás sem a Google barátja. Két oldalon ne legyen ugyanaz a tartalom, ne másold le egy másik weboldal tartalmát, mert akkor nem fog megjeleníteni a keresési találatokban.
Duplikáció több esetben is felléphet egy weboldalnál.
Nézd végig, hogy a weboldaladon ne legyenek duplikálva:
- a meta címek és leírások,
- a szöveges tartalmak.
Továbbá az is duplikációnak számít, ha több változatban betölt az oldal, és nincs átirányítva.
Tehát, ha betölt a weboldalad www. és enélkül is, vagy http:// és https:// formában is. Mindig egy domain verziót válassz ki, ha van SSL kulcs beállítva, akkor csak https:// a jó, és ezután a keresőoptimalizálás szempontjából mindegy, hogy www. vagy enélkül tölt be az oldalad.
Én személy szerint jobban szeretem a www. nélküli változatot, szerintem manapság ez már elhagyható, de mindegy is, a lényeg, hogy egyet válassz ki, és a másik változatot irányítsd át (301-es átirányítással).
Összefoglalás
A weboldaladat technikailag mindig rendben kell tartanod, mert a Google a rangsorolásnál ezt is erősen figyelembe veszi.
Szerencsére van olyan ingyenes eszköze (Search Console), amellyel rengeteg hibát és hiányosságot fel tudsz fedezni, folyamatosan ellenőrzés alatt tarthatod a weboldaladat. Ha pedig a közeljövőben gondolkozol weboldal létrehozásán, akkor már ezeket a pontokat figyelembe véve vágj bele!
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.