A keresőoptimalizálás egyre drágább, az árak folyamatosan emelkednek. Ez a trend a jövőben sem fog megfordulni. Ma egy-egy SEO projektet a szakértők már milliós nagyságrendben áraznak be, de vannak olyan piacok, ahol bőven 10-30 millió Forintba kerül bekerülni az élbolyba.
A keresőoptimalizálás árak azért emelkedhetnek ilyen ütemben, mert a fizetett hirdetések költségei még meredekebb emelkedést mutatnak. Ezért a SEO egyre meghatározóbb marketing-csatorna hazánkban is, ahol a verseny egyre keményebb. Ebben az írásban azt foglaljuk össze, hogy ha már belevágunk egy SEO projektbe, hogyan csökkenthetjük úgy az árakat, hogy az ne menjen a projekt minőségének a rovására.
1. A SEO alapjainak elsajátítása
A keresőoptimalizálás egy összetett folyamat, és talán az egyik legbonyolultabb online marketing tevékenység. Ennek ellenére éppen úgy tanulható, mint bármi más. Angol és magyar nyelven számos tanfolyam érhető el. A nemzetközi tanfolyamok között kiemelkedik a Lynda platformjának képzési palettája, amely összeszedett és nagyon alapos tudást közvetít. Ha tudunk angolul, nincs párja a képzésnek. Itthon talán Szuhi Attila képzése (amely az ite.hu oldalon érhető el) lehet a legjobb ingyenes forrás azoknak, akik tanulni kezdik a SEO-t.
Minél jobban értjük a SEO folyamatát, annál jobban tudjuk segíteni a szakértőnk munkáját. Aki részt vett már keresőoptimalizálás projektben, tudja: a folyamat megértése hónapokkal, akár évekkel tudja rövidíteni a projektet, és ezért rengeteg pénzt spórolhat meg az a cég, aki a tudásba ezen a szinten is befektet.
2. A projekt időkeretének kitolása
Egy SEO projekt során mindig egy bizonyos időtávon akarjuk elérni a célunkat. Például azt mondjuk, hogy ahhoz, hogy ügyvédi irodaként havi 15 ezer olvasónk legyen, 1 év intenzív munkára van szükségünk. Ehhez havi 4 cikket kell írni, és havi 4 linket kell építeni. Ha ezt az iramot és ennek az árát túlságosan soknak érzékeljük, haladhatunk lassabban is, és ennek megfelelően kevesebbet is kell fizetnünk érte.
Lassabb haladással is komoly eredményeket lehet elérni a keresőoptimalizálás során főleg abban az esetben, ha a minőségen nem spórolunk.
Ez azt jelenti, hogy nem spórolunk az alábbi dolgokon:
- Lassabb haladás esetén sem írunk silány cikkeket a honlapra. Inkább írunk egy minőségi írást, mint három gagyi cikket, aminek csak az a célja, hogy túl legyünk rajtuk.
- Lassabb haladás esetén sem vásárolunk linkfarmos hivatkozásokat. 10 linkfarmos hivatkozást fillérekért megkapunk, és ezek még adnak is némi lendületet az oldalnak. De hosszú távon csak kárára lesznek a projektünknek, és bármikor belefuthatunk egy manuális vagy algoritmikus büntetésbe is.
3. Takarítsunk meg pénzt a weboldalon
Rengetegen költenek el millió Forint feletti összeget a weboldal elkészítésére. Ez főleg akkor vezet súlyos üzleti veszteséghez, ha a tulajdonosnak nincs alapos marketing stratégiája. Ennek hiányában ugyanis úgy járhat, mint az úszóversenyző, aki csodálatos fürdőruhát készítetett magának, de nincs pénze arra, hogy az edzőjét és a pályabérletet fizesse.
Az online marketing területén egy átlagos projekt esetében a weboldal költsége elhanyagolható, és a nagy forrást a marketing viszi el. Aki ebben tudatos, annak sokkal nagyobb esélye lesz a sikerre.
4. Használjuk a kapcsolatrendszerünket a linképítésre
Egy minőségi SEO projektben a költségvetés akár 25-50%-át a linkprofil felépítése teheti ki. A legtöbb linket ugyanis fizetett PR-cikk formájában vásárolhatjuk meg.
Ennek során fizetünk például a privatbankar.hu magazinnak, hogy tegye lehetővé számunkra, hogy egy cikket jelentessünk meg náluk. A cikket nekünk kell megírni, és benne elhelyezhetünk egy linket, amely az oldalunkra mutat. Egy minőségi PR-cikk átlagos költsége itthon 50 ezer Forintba kerül, de bőven találunk olyan honlapokat, portálokat, amelyek 300-500 ezer Forintot kérnek el egyetlen hivatkozásért cserébe.
Ezért igen kritikus kérdés, hogy szakmai kapcsolatrendszerünk mozgosítható-e a linképítés során.
5. Önkénteskedjünk civil szervezeteknek, és kérjünk linket
Kevesen tudják, de egy-egy civil szervezettől eredő link igen értékes a Google szemében. Ennek több oka is van:
- A civil szervezetek nem adnak linket bárkinek, hanem csak az igazán értékes kapcsolatokat hivatkozzák meg.
- Egy civil szervezet honlapja általában értékesebb, mint egy cégé. Ennek oka a civil honlapok linkprofiljában keresendő: míg a cégeket általában csak más cégek és fizetett magazinok hivatkozzák, addig a civil szervezetek linkprofiljában kormányzati és oktatási intézmények is szép számmal előfordulnak. Márpedig ez komolyan értéket képvisel a Google szemében, mert megbízhatóságról tanúskodik.
- Lehetséges, hogy a Google tudja, hogy a civil szervezetek fontos részei a társadalomnak, és az algoritmus is elismeri, ha egy cég a civil szervezetekkel működik együtt. Ez természetesen csak egy feltevés, de nem alaptalan.
5. Legyünk türelmesek, mint a jó részvénybefektető
A SEO hasonlít a részvénybefektetéshez. Aki nem ismeri és nem érti, fél tőle, és mágikus tevékenységnek tartja, pedig valójában egyszerű szabályai vannak, amelyek igen magas hozamot produkálnak, ha az ember ésszel csinálja.
A befektetésünk hasznát csak évekkel később arathatjuk le, ezért nagyon fontos, hogy a köztes időben se szálljunk ki a befektetésünkből, ne tántorodjunk el. Részvényt az ember 20 évre vesz, keresőoptimalizálás pedig nem hoz hasznot fél-egy év alatt.
Röviden: a SEO drága, de ha spórolni akarunk, több lehetőség közül is választhatunk. A lényeg, hogy ne a minőségen spóroljunk, hanem haladjunk lassabban, és bátran legyünk kreatívak.