Mi a Keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás azon tevékenységek összefoglaló neve, melyek arra irányulnak, hogy egy weboldalt megtaláljanak az érdeklődők.
Deák András
Ha az interneten új ügyfeleket, vagy vevőket akarsz szerezni, akkor számodra a keresőoptimalizálás az internetes jelenlét legfontosabb eleme.
A weboldal készítés befejeződött. Várod, hogy csörögjön a telefon, jöjjenek a megrendelések. De honnan jönnének? Ki fogja megtalálni a weboldalad?
Elmondtad a kollégáidnak, ismerőseidnek, hogy kész a weboldal. Ők például meg tudják nézni. Indulásnak remek. De fognak ők tőled rendelni? Eddig is tudtak a vállalkozásodról, eddig rendeltek?
Új vevők kellenének. Akik eddig nem tudtak a vállalkozásodról. Hogyan találják meg ők a weboldalad?
Vegyük például az én vállalkozásomat. Van egy remek domain nevünk, Webkapu.hu – beszédes, rövid, kellemes, ez mind szuper. Keresőoptimalizálás nélkül viszont csak az fogja megtalálni, aki begépeli a kereső sorba azt, hogy „webkapu.hu”. De ki keres arra, hogy Webkapu? Kinek kell éppen egy Webkapu? Senkinek.
Az ügyfelinknek weboldal kell, honlap, honlapkészítés, vagy webshop. Ezekre fognak rákeresni, nem a Webkapu-ra.
El kell érni, hogy amikor az érdeklődők beírják a böngészőjükbe, hogy „honlapkészítés”, akor ott legyünk a találatok között az első oldalon. Ez nem egy könnyű feladat. Sok munkát igényel. Ez a munka a keresőoptimalizálás.
Itt egy rövid cikk arról, hogy miért kell az első oldalon lenni. Miért nem elég a második oldal.
Hogyan lehet az Első Oldalra kerülni?
Az első oldalra két út vezet:
- Google hirdetések
- Organikus találatok
Hogy néz ki a Google találati listája a „honlapkészítés” keresőszóra?
Fontos tudnod, hogy mindenkinél másképp. A Google az előző keresések és az elovasott, preferált tartalom alapján személyre szabott találati listát készít minden felhasználó számára. Tehát a kollégádnak mást fog kiadni ugyanarra a keresésre, mint neked.
A találati listát a földrajzi elhelyezkedésed is befolyásolja. Más találati listát kapsz, ha Újbudán keresel rá a „honlapkészítés” keresőszóra, mintha a Belvárosban tennéd. A Google preferálja azokat a találatokat, melyek földrajzilag közel vannak hozzád. Ennek egész érthető a haszna ha például fodrászt keresel. Nyilván nem olyan érdekes számodra, hogy 200 kilóméterre milyen fodrászatok vannak. „Honlapkészítés” esetén a földrajzi közelség nem annyira fontos tényező, de a Google valamennyire itt is figyelembe veszi.
Tehát hogy néz ki a Google találati listája?
Így. Illetve pontosabban: nekem (mert hogy személyre szabott) és az irodámból (mert földrajzilag optimalizált) így:
Google hirdetések
Az első négy és az utolsó három találat az első oldalon fiztetett hirdetés.
A fizetett hirdetéssel az oldal elejére kerülő linkek sok látogatót hozhatnak. A Google ennek megkéri az árát. És nagyon jó abban, hogy maximalizálja a saját bevételét – ami a te költséged.
Mivel a hirdetések ilyen módon garantáltan olyan drágák lesznek, amennyire ezt a kereslet lehetővé teszi, érdemes megfontolni, milyen más úton lehet látogatókat szerezni.
Google Tértképes találatok
Erről hamarosan külön cikkben írok részletesebben.
Organikus találatok
Organikus találatoknak azokat a találatokat nevezzük, amiket a Google azért tesz ki, mert megfelelő tartalmat nyújtanak azoknak, akik egy adott szóra keresnek.
A Google végső soron egy keresőmotor. Ha nem nyújt olyan tartlamat a kerső személyeknek, ami megfelel nekik, másik kersőt fognak használni. A Google manapság éppen azért olyan népszerű, mert jó találatokat ad a keresésekre. Használtad már a Bing, vagy a Yahoo keresőjét? Nekik is van. Csak annyira rossz találatokat ad, hogy senki nem szereti használni.
Ha tehát az oldaladat a Googel magától fontosnak fogja tartani, hirdetés fizetése nélkül is az első oldalon leszel.
Képzelheted, hányan szeretnének fizetés nélkül az első oldalra kerülni. Nagy a verseny. Arról, hogy mik az organikus keresőoptimalizálás eszközei, egy külön cikkben írok.
Mit gondolsz, a Google hirdetés, vagy az organikus keresőoptimalizálás jobb taktika?