A keresőoptimalizálás az angol Search Engine Optimization kifejezés szó szerinti fordítása. Azt jelenti, hogy a honlapunkat úgy alakítjuk, fejlesztjük, hogy a keresőrobotok (elsősorban a Google, de ide tartozik a Bing és a Yahoo is) megtalálják, megértsék, és minél nagyobb számban mutassák meg ingyen azoknak, akik szolgáltatásunk iránt érdeklődnek.
A keresőoptimalizálás ma a leghatékonyabb stratégia az interneten. Hatékonysága egyedül az email-marketinggel vethető össze. A sikeres keresőoptimalizálásnak 3 nélkülözhetetlen pillére van, ha ezekkel tisztában vagy, és a weboldaladat rendbe teszed ebből a szempontból, hónapról hónapra több olvasód, vevőd érkezik majd a keresőből. Legyen bármilyen algoritmus-frissítés, ezek az elemek a keresőoptimalizálás örökzöld kritériumai, és bőven elég, ha ezekre koncentrálsz.
- A honlapod tartalma.
- A honlapod technikai felépítése.
- A honlapodra mutató linkek minősége és mennyisége.
Vegyük ezeket sorra.
1. A keresőoptimalizálás és a honlapod tartalma
A keresőoptimalizálás ma elsősorban tartalomfejlesztésről szól. A technikai elemek – mint azt a következő részben szemügyre vesszük – számítanak, ugyanakkor jelentőségük egyre csökken.
A Google profi szakértői tartalmat keres, és a legjobb, legalaposabb tartalmat akarja leszállítani az olvasóknak. Ezért a legfontosabb az, hogy megismerjük az olvasók kérdéseit, kereséseit, és minőségi tartalmat készítsünk számukra.
A tartalomkészítés az alábbi elemekből tevődik össze:
- Kulcsszókutatás a Google Kulcsszótervező segítségével. Itt a legfontosabb, hogy leválogasd a szakterületedhez tartozó legalább 100 kulcsszót.
- Tartalomtervezés: ezeknek a kulcsszavaknak az alapján elkészítheted a tartalomstratégiádat. Minden egyes kulcsszóhoz rendelj egy címet, ami a hozzá tartozó cikk címe lesz. Ennek a cikknek a kulcsszava a keresőoptimalizálás, és a hozzá tarozó cím A keresőoptimalizálás 3 legfontosabb lépése. A kulcsszavaidat tartalmazó táblázatban minden kulcsszóhoz készíts egy címet.
- Írd meg a cikkeket a terv szerint: a sikeres SEO legnehezebb része, amikor ténylegesen elő kell állítani az írásokat. Ezen nincs mit ragozni: hetenete egy cikket meg kell írni jó minőségben és közzé kell tenni. Ehhez semmi másra nincs szükséged csak arra, hogy kitartóan képes legyél a fenekeden ülni naponta 20-30 percet, és írni a szöveget. Ha rendelkezel ezzel a képességgel, a SEO-hoz szükséges legfontosabb képességgel rendelkezel.
A honlapod fejlesztésének legfontosabb eleme tehát a tartalomírás. A Google 20-30 cikk felett kezd el nagyon komolyan venni egy weboldalt. Induló honlapoknál el kell érni ezt a mennyiséget, utána már szinte lejt a pálya a keresőben. Amire eközben figyelned kell, az az, hogy a honlapod technikai felépítése rendben legyen. Ezt nézzük meg a következő szakaszban.
2. A keresőoptimalizálás technikai kritériumai
A keresőoptimalizálás technikai feltételei egyre kevésbé fontosak: a Google ugyanis egyre jobban képes megérteni és feltérképezni a honlapokat. Ugyanakkor ma még – és talán a jövőben is – ezek nem elhanyagolható tényezők, és akár el is vághatnak a keresőben, ha nem figyelsz oda. Ezért a legfontosabb elemekre mindenképpen vess egy pillantást.
Indexelhetőség
A honlapodnak elsősorban láthatónak, indexelhetőnek kell lennie a keresőben. Ezt könnyedén ellenőrizheted. Ha a honlapod már elmúlt egy hetes, akkor írd be a Google keresőbe, hogy
site:azenhonlapom.hu
Ekkor a Google listázza az összes aloldalt a weboldaladról, amit ő már indexelt. Ha nem jelenik meg semmi, akkor baj van, és meg kell keresni az okát. Ezt azt jelenti, hogy a Google nem látja az oldalad, nem fér hozzá. Enélkül pedig minden munkád kárba vész.
A weboldalad feltérképezhetősége
Minden weboldalon lehetőségünk van elhelyezni egy robots.txt nevű file-t. Ez a file képes rá, hogy megmondja a keresőrobotoknak, hogy bejárhatják-e a honlapunkat vagy nem. Tesztelés, építés alatt álló honlapok esetében remek eszköz arra, hogy kitiltsuk a Google-t a félkész honlapról.
De gyakori hiba, hogy utána is bent marad. Ezért figyelj rá, hogy nálad ez ne forduljon elő, és a Google lássa, bejárhassa az éles honlapodat.
Xml oldaltérképek
Az xml oldaltérképek segítik a Google-t abban, hogy feltérképezze a honlapodat. Ha WordPress-t használsz, akkor a térképet a Yoast SEO bővítmény automatikusan előállítja neked. A térképet egyébként bármilyen WordPress honlapon úgy érheted el, hogy a fő domain-cím után illeszted a /sitemap_index.xml URL-címet. Például azenhonlapom.hu/sitemap_index.xml .
Ellenőrizheted, hogy megfelelően beállítottad-e magadnak, és egyébként arra is remek eszköz, hogy mások honlapjait megismerd, hiszen itt minden tartalmat megtalálsz, amit az adott weboldalon közzétettek.
Oldalbetöltési sebesség
Egyre jobban számít az, hogy milyen gyorsan töltődik be a honlapunk. Mivel az olvasók egyre kevesebbet akarnak várni, ezért ma már 0.5 mp alatt van az ideális oldalbetöltési sebesség. A saját honlapod esetében ezt e Google Page Speed alkalmazás segít ingyenesen lemérni. Az alkalmazás nem csak leméri a sebességet, hanem megmondja azt is, miért lassú az oldal, és mit kell tenned azért, hogy gyorsabb legyen.
Az oldalbetöltési sebességet legtöbbször a túlságosan nagy képek teszik tönkre. Ezért soha ne tegyél fel 200KB-nál nagyobb fényképet az oldalra.
3. Linképítés
A keresőoptimalizálás harmadik legfontosabb területe a linképítés. Ha a honlapodon van tartalom, és ha az oldal hozzáférhető a Google számára, akkor a Google következő kérdése az lesz, hogy vajon hány másik szakértő oldal tekinti a honlapodat komolyan vehető oldalnak. Ezt pedig annak alapján lövi be, hogy hány weboldalról mutatnak rád linkek.
Egy link egy szavazat a honlapodra. De nagyon nem mindegy, hogy ki szavaz rád. Ha a linked egy szutyok linkfrarmról érkezik, akkor azért még büntetés is járhat. Ha egy linkkatalógusból, akkor az egy ici-pici pozitív jelet jelent, de igazábban nagy jelentősége nincs. Ha egy másik szakmai honlapról, akkor viszont bingó, mert ezzel egy másik komolyan vehető szakmai oldal jelzi a Google-nak, hogy te egy komolyan vehető szakértő vagy, és ezért a Google feljebb fogja hozni a honlapodat a keresőben.
Ezért a legfontosabb dolgod, miután látható mennyiségű cikk van az oldalon, hogy jó minőségű szakmai linkeket kezd el beszerezni. Ez küzdelmes és sokszor lassú folyamat, de aranyat ér. Ezzel ugyanis olyan linkeket szerzel be, amelyek
- releváns forgalmat hoznak az oldalra;
- semmilyen Google algoritmus-frissítés nem fogja érvényteleníteni őket;
- számottevő, azonnal érezhető emelkedést hoznak neked.
A másik lehetőség, ami remekül működik, a közéleti témák írása. A te szakterületed is biztosan kapcsolódik egy-egy közéleti kérdéshez vagy képes lehetsz ilyen kapcsolatot létrehozni. Például ügyvédként véleményezheted a kormány egy új törvényjavaslatát. Erről pedig már írhatsz cikket valamilyen jogi magazinba, ahol elhelyezheted a saját linkedet. Ha erre képes vagy, akkor rendkívül erős, befolyásos weboldalakról kaphatsz bejövő linkeket.
Azt javaslom, hogy a tartalom-stratégiádnak legyen része a linképítés. Ne kampányszerűen csináld, hanem legyen ez egy folyamatos munka, lépésről lépésre haladj vele.
Keresőoptimalizálás: a marketing marathonja
A keresőoptimalizálás lassú és biztos sikert hoz tapasztalataim szerint minden olyan vállalkozónak, aki kényes a minőségre, és hajlandó időt tenni abba, hogy a weboldala minőségi legyen, és minőségi kapcsolatokat építsen ki az interneten (is).
Az első fél évben egy induló weboldal nem számíthat semmi jóra: A Google Sandbox (homokozó) algoritmusa 3-6 hónapig karanténban tartja az oldalt, hogy lássa, valóban fejlesztik-e folyamatosan. Ezt követően engedi reális helyezést kapni. Ezt az időt ki kell várni, és utána a honlap el fog indulni felfelé. Ha addig is sok munkát tettél bele, akár a második-harmadik oldalra, de nem ritkán az első oldalra is fel lehet kerülni.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.