Honlap első látásra!
A vizuális dizájn és a gyorsaság fontossága
Gyorsan megszületik az első benyomás
Egy tized másodperc alatt kialakítjuk első benyomásunkat egy személyről. A honlapoknál sincs ez másképp. Körülbelül 50 milliszekundum (azaz 0,05 másodperc) elég ahhoz, hogy a felhasználók eldöntsék, hogy teszik-e nekik egy honlap, vagy, sem. Hogy maradnak-e rajta tovább, vagy sem.
Azt, hogy ennyire gyorsan kialakítjuk első benyomásunkat, kísérletileg is igazolták. A kísérleti alanyoknak az első fázisban fél másodpercre mutattak meg egy honlapot, és ez után kellett véleményt alkotniuk, hogy tetszett-e nekeik a honlap. A második fázisban az időt, amíg a honlapot láthatták, lecsökkentették a tizedére. Így az alanyok mindössze 50 milliszekundum időtartamig látták felvillanni a honlapot, és ez alapján kellett véleményt alkotniuk. A két fázis szimpátia eredményei közötti szoros korrelációt találtak. Tehát valójában már 50 milliszekundum alatt kialakult az első benyomás.
A felhasználók már 17 milliszekundum alatt is véleményt tudnak alkotni
Lehet ezt még fokozni. Az 50 milliszekundumos eredményt a közelmúltban végzett saját kutatása alapján a Google is megerősítette. Ezen túl viszont azt is megállapították, hogy az első benyomás bizonyos aspektusai már 17 milliszekundum alatt kialakulnak. A tanulmány fő konklúziója az volt, hogy azokat a honlapokoat kedvelik a felhasználók leginkább, melyek vizuális komplexitása alacsony és amelyek tipikusnak mondhatók egy adott honlapcsoportra, vagy témára nézve.
Konklúzió:
Az innovatív, átlagostól eltérő dizájn kevesebb látogató tetszését fogja elnyerni. Érdemes egyszerű, alacsony vizuális komplexitású és könnyen felismerhető, ismerős dizájn elemeket használni, és pont azt nyújtani a számukra, amit keresnek.
1) Alacsony vizuális komplexitás
Ha a látogatók számára a honlapunk első blikkre csak egy kicsit is nehezen emészthetőnek tűnik, sokan tovább fognak klikkelni. Az interneten hatalmas mennyiségű alternatíva áll látogatók rendelkezésére. Érthető, hogy nem nagyon készek kompromisszumokat kötni. A mi érdekünk az, hogy minél átláthatóbbá, könnyebben emészthetővé tegyük honapunkat.
A szöveg alapú kommunikáció amúgy is visszaszorulóban van a vizuális kommunikációval szemben. Az első 50 milliszekundumban gyakorlatilag a szöveges információ is képképnt érvényesül. Szerepe arra korlátozódik, hogy a látogatóban kellemes érzést keltsen. Fontos, hogy szép, tetszetős betűtípust használjunk, és hogy a szöveges rész minél rövidebb legyen. A legjobb, ha a látogatók azt érzik, minimális olvasási munkát vár el tőlük honlapunk.
A főszerep tehát a nyitóképé és cégünk logójáé. Egy egyszerű és beszédes logóval tudjuk leghatékonyabban kommunikálni, hogy mit szolgáltatunk és hogyan. A látogatók szeretik azonnal tudni, hogy jó helyen járnak. Ha nálunk nem biztosak benne, nem sokan fognak szerencsét próbálni oldalunk böngészésével.
2) Ismerősség
Az első benyomás olyan gyorsan kialakul, hogy az észlelés kognitív szintjeinek szinte nincs is alkalmuk bekapcsolódni a folyamatba. Az ember az ismerős dolgokat könnyebben, gyorsabban felismeri. Ha a honlapunk bejelentkező képe a látogatók számára ismerős, a közvetített infomrációt könnyebben fogják tudni feldolgozni. Ezzel növelni tudjuk annak az esélyét, hogy tetszeni fog nekik a honlap.
Ezen túl van még egy előny, amit az ismerős bejelentkező kép nyújt. Azt, amit ismerünk, általában jobban is szeretjük. Egy, a látogató számára ismerős nyitókép a látogatóból pozitív érzelmi viszonyulást válthat ki. Így érzelmi hatás tekintetében is előnyhöz jut a honlapunk.
3) Pontosan, amit keresnek
Végső soron miért látogatnak az emberek honlapokat? Milyen információt keresnek? Mi hajlandóak lennénk egy honlap több oldalán végigklikkelni, míg megtaláljuk, amit keresünk? Nem.
Az ügyfeleink sem hajlandóak. Nyújtsuk nekik azonnal pontosan azt, amit keresnek.
+1 pont
Valójában az első dolog, amit a látogatók a honlapunkból látnak, az az, hogy mennyi idő alatt tölt be.
A Google tanulmánya szerint, ha van egy oldalunk, ami egy helyett három másodperc alatt tölt be, 32%-kal megnő annak az esélye, hogy azonnal otthagyják a vendégek. Ha egy helyett hat másodperc alatt tölt be, több, mint kétszer annyian hagyják ott azonnal, mintha egy másodperc alatt töltene be.
Mindent meg kell tennünk, hogy minél kevésbé tegyük próbára a látogatók türelmét. Ha várakozásra kényszerítjük őket, sokukban már az előtt kiakul az első benyomás, hogy egyátalán látták volna a honlapunkat.
Ezekkel járunk a látogatóink kedvében weboldal készítés során:
- Gorsan betöltődő honlap
- Letisztult dizájn
- Egyszerű és beszédes logó
- Ismerős bejelentkező kép
- Kevés és szépen formázott szöveg
Deák András
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.