A felhasználóbarát weboldal azt nyújtja, amire a látogatónak szüksége van.
Felhasználói élmény minősége a weboldal készítés alapvető része. A felhasználók igényeivel folyamatosan lépést kell tartani. A jövőbe mi sem látunk, de az elmúlt évtized fejlődése azt mutatja, hogy a felhasználók igényeihez való alkalmazdkodás most fontosabb, mint valaha volt. Ahhoz, hogy a folyamatos fejlődésben ne maradjunk le, proaktívan keresni kell a fejlődési lehetőségeket.
A következő 6 pontot iránymutatásnak szánjuk, ami segít felkészülni a felhasználói élmény jelenére és jövőjére.
Egyszerű elérés
A felhasználóbarát weboldal időt takarít meg a felhasználó számára.
A felhasználók jellemzően egy specifikus céllal érkeznek egy weboldalra, amit minél hamarabb el akarnak érni. A leginkább felhasználóbarát weboldal és applikácó dizájnok arra törekszenek, hogy lerövidítsék a felhasználók útját a céljuk eléréséhez, ezzel időt takarítva meg számukra. Az ilyen dizájnok lényege, hogy a felhasználók minél kevesebb lépéssel elérhessék céljukat. Egy ilyen hatékony dizájn több jellegzetességgel bírhat a következők közül:
- Lineáris dizájn. A lineáris dizájn egy olyan úton viszi végig a felhasználókat, melynek kezdeti-, köztes-, és végpontjai előre definiáltak. A felhasználók így tudják, hogy hol tartanak a folyamatban, és hogy mennyi időt fog a folyamat még igénybe venni.
- Prediktív dizájn. A prediktív dizájn a felhasználó viselkedése alapján felméri a felhasználó valószínűsíthető célját, hogy minél gyorsabban elérhetővé tegye a célt.
- Progresszív informálás. A progresszív informálás abban az esetben célravezető, ha a weboldal jelentős információmennyiséget tartlmaz. A progresszív infomálás ilyenkor azt célozza meg, hogy a felhasználót ne árassza el az információtömeg. Mindig csak annyi információ legyen számára elérhető, amennyit fel tud dolgozni. Ezzel biztosítható az is, hogy mindig csak a felhasználó számára releváns információ legyen megjelenítve.
- Kontextus alapú információ. A kontextus alapú informálás azt célozza, hogy a felhasználó csak a számára leginkább releváns információval találkozzon.
Megfelelő tartalom
A felhasználóbarát weboldal áttekinthető, a releválns tartalom könnyen megtalálható rajta.
A megfelelően struktúrált és könnyen elérhető tartlom kulcsfontosságú ahhoz, hogy a felhasználók élménye jó legyen. A legfrissebb trendek arra koncentrálnak, hogy minden zavaró tényező ki legyen zárva, és a felhasználó figyelmét arra legyen irányítva, ami valóban hasznos a számára: a releváns tartlomra.
A tartalom fókuszú felhasználói élmény vagy olyan dizájnnal érhető el, ami kiemeli a tartalmat, vagy olyan talalomkialakítással, ami önmaga kereként is szolgál. A fő cél az, hogy biztosítsuk, hogy nincs semmi, ami akadályozná a felhasználót a weboldal tartlmának könnyű elérésében. Ebben a szemléletben a dizájnerek jellemzően minden vizuális elemet leegyszerűsítenek, és olyan weboldalt alakítanak ki, ami segíti a tartalom kiemelkedését. Ezen személelt vizuális eszközei közé tartoznak a következők:
- Precíz vizuális rend. A rendezett dizájn megkönnyíti a tartlom megértését. Egyértelmű vizuális jelekkel, mint például a környezettől elütő színválasztás remek eszköz a felhasználók figyelmének irányítására. Ezt interaktív elemeknél érdemes használni, mint például az üzenetküldés.
- Vizuális lomtalanítás. Az irreleváns, vagy kevéssé hasznos információ eltávolításával elősegíthető a releváns tartalom kiemelkedése. Így hatékonyabb felhasználói élményben lesz része a weboldal látogatóinak.
- A tartalomrészek közötti ergonómikus szünetek használata szellősebbé és könnyebben fogyaszthatóvá teszik a tartalmat. A szöveg ergonómiailag megfelelő tagolása jelentősen növelheti a felhasználói élmény minőségét.
Személyreszabottság
A felhasználóbarát weboldal testreszabott. Mindenkinek azt adja, amire szüksége van.
A személyreszabottság párhuzamos a fent említett időtakarékos dizájnokkal. Az elmozdulás az általános megoldásoktól a személyre szabott felhasználói élmény felé egy olyan fontos aspektus, ami különös figyelmet érdemel. Az üzleti világban a marketing egyre inkább a kisebb csoportok, végső soron egyes vásárlók megcélzása irányába mozdul el. Ezért élik ma fénykorukat az influencerek, akik egy-egy körülírható vásárlói kör megszólítását teszik lehetővé. Egyre fontosabbá válik a vásárlók igényeinek és preferenciáinak minél mélyebb megismerése.
A felhasználói adatok mintáinak felismerésével a technológia egyre magasabb szintű alakalmazkodást tesz lehetővé az adott felhasználó igényeire tekintettel. Az egyik legnépszerűbb testreszabási trend a weboldalak között, a személyreszabott ajánlatok bemutatása. Ezt maxolja ki például a Google és a Facebook. A testreszabott ajánlat növeli annak az esélyét, hogy egy weboldal látogatóból tényleges vásárló válik, amikor megnézi a weboldalad. A következők a weboldalak személyreszabásának lehetséges módjai:
- Helyszínhez igazodó tartalom. Mivel sokan használják az internetet útközben, aki a webolal tartalmát az adott földrajzi helyhez tudja igazítani, hatalmas előnyre tesz szert. A felhasználó a földrajzi helyének megfelelő tartalmat kell, hogy megkapja. Így a kapott információ megfelelő lesz a felhasználó számára.
- Testeszabott kezelőfelület. A testreszabott felhasználói élményben kulcsfontosságú lesz az, hogy a kezelőfelület alkalmazkodjon a felhasználó igényeihez. A felhasználó weboldal használati szokásainak követésével és a megfelelő adatok gyűjtésével a felhasználói élmény nagyságrendekkel javítható. Használatukkal lehetővé válik a webolalak egyes felhasználók számára eltérő, optimalizált megjelenítése.
Videó tartalom
A felhasználóbarát weboldal tömör, informatív videóval fokozza a felhasználói élményt.
A videó tartalmak előretörése egy meghatározó tendencia a felhasználói élmény javításában. Az 5G technológiával a sávszélesség többén nem akadály. Eljött a videós weboldal ideje. A filmes tartalomban rejlő potenciált a következők figyelembevételével lehet legjobban kihasználni:
A videó tartalmak előretörése egy meghatározó tendencia a felhasználói élmény javításában. Az 5G technológiával a sávszélesség többén nem akadály. Eljött a videós weboldal ideje. A filmes tartalomban rejlő potenciált a következők figyelembevételével lehet legjobban kihasználni:
- A mobiltelefonos felhasználókra tekintettel a videót elérhetővé kell tenni álló verzióban is. A mobiltelefonon szinte mindig úgy használjuk az internetet, hogy a telefon álló helyzetben van. A videók viszont általában asztali képernyőkhöz készülnek, fekvő képaránnyal. A mobilos internethasználat és az internetes videófelhasználás terjedésével érdemes lesz átállni az álló képarányú videókra.
- Alkalmazkodás a rövid figyelmi időtartamokhoz. Mivel a videóban nehezebb átugrani egy-egy részt, mint a szöveges tartalomban, feltétlen olyan gazdagnak kell lennie a videónak, hogy a felhasználók ne akarjanak átugrani semmit. Ha ugranak, már nagyjából el is vesztettük őket. Mivel a figyelmi időtartamok rövidülnek, nagyon lényegretörőnek és tömörnek kell lennünk a videós tartalmakban.
- Képminőség. A weboldalon elérhető képek és videók minősége alapjábanvéve határozzák meg a felhasználói élményt. Mindeképpen kiváló, HD minőségű videó használata javasolt.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.